Bedøm sangen over dig

Diskussion om alt det som ikke passer ind i nogle af de ovenstående kategorier. Alt fra PC spil, sport, film, kunst, kultur, til køb/salg/bytte osv.

Moderator: admin

Olitast
Site Moderator Arsenal_Danmark_medlem

Bedøm sangen over dig

Post by Olitast » 23. May. 2016 20:24

Da jeg kan se, den gamle tråd er røget i svinget, og jeg generelt synes, det er en god leg som den kæmpe musiknørd, jeg er, så bringer jeg den på banen igen.

Reglerne er simple; bedøm sangen over dig på en skala fra 1-10 og kom gerne med et par ord omkring den. Hvem ved, måske man kan opdage noget nyt herinde og/eller udvide horisonten hos andre :).

I anledningen af Chance the Rappers nye anmelderroste album, Coloring Book, så starter jeg med All Night fra pladen, som med ét er blevet mit summer jam:

Chance the Rapper - All Night

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Re: Bedøm sangen over dig

Post by araAFC » 24. May. 2016 16:37

Olitast wrote:Da jeg kan se, den gamle tråd er røget i svinget, og jeg generelt synes, det er en god leg som den kæmpe musiknørd, jeg er, så bringer jeg den på banen igen.

Reglerne er simple; bedøm sangen over dig på en skala fra 1-10 og kom gerne med et par ord omkring den. Hvem ved, måske man kan opdage noget nyt herinde og/eller udvide horisonten hos andre :).

I anledningen af Chance the Rappers nye anmelderroste album, Coloring Book, så starter jeg med All Night fra pladen, som med ét er blevet mit summer jam:

Chance the Rapper - All Night
Jeg har de seneste dage haft det mixtape i ørerne, når jeg har skulle bevæge mig fra A til B, og det har lige præcis været All Night, der har fanget mig mest af en eller anden grund. Det nummer, tror jeg, kan blive rigtig populært henover sommeren. En stor 8'er.

Så kan vi springe til en japansk udgave af J Dilla - desværre med en lige så ærgerlig skæbne: Nujabes.

Nujabes - Luv(sic) part 4 feat. Shing02

Olitast

Post by Olitast » 25. May. 2016 15:57

araAFC wrote:Jeg har de seneste dage haft det mixtape i ørerne, når jeg har skulle bevæge mig fra A til B, og det har lige præcis været All Night, der har fanget mig mest af en eller anden grund. Det nummer, tror jeg, kan blive rigtig populært henover sommeren. En stor 8'er.

Så kan vi springe til en japansk udgave af J Dilla - desværre med en lige så ærgerlig skæbne: Nujabes.

Nujabes - Luv(sic) part 4 feat. Shing02
J Dilla er en af mine all-time favoritproducere, men Nujabes har jeg aldrig rigtig dykket super dybt i. Nummeret er virkelig lækkert, og melodien minder mig om noget, der kunne være med i Ocarina of Time (er i gang med dette spil på N64, så derfor den lidt underlige reference), og generelt passer det perfekt til at sidde ude i solen, hvilket er tilfældet for mit vedkommende lige nu. Rappen er jeg dog overhovedet ikke fan af. Lyrisk lød det som metervare, og stemmen er grænsende til irriterende. Var det ren instrumental havde scoren været lidt højere, men samlet set bliver det til 6/10 herfra.

Nu til noget helt andet; min absolut største guilty pleasure i en cover-udgave. Som udgangspunkt kan jeg ikke fordrage covers, der ikke bidrager med noget mærkbart anderledes, men dette cover gør netop dét:

Chromatics - Girls Just Wanna Have Some

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 26. May. 2016 21:38

Olitast wrote: Nu til noget helt andet; min absolut største guilty pleasure i en cover-udgave. Som udgangspunkt kan jeg ikke fordrage covers, der ikke bidrager med noget mærkbart anderledes, men dette cover gør netop dét:

Chromatics - Girls Just Wanna Have Some
Et sjovt og eksperimenterende cover-nummer, der bestemt har sin berettigelse. Jeg synes, der er noget Deerhunter-agtigt (og lignende kunstnere for den sags skyld) over det melankolske. Det kunne godt være et nummer, jeg kommer til at høre mere end én gang.

6/10 - måske endda 7/10.

Et dansk elektronisk håb, Sekuoia, har udgivet en ny single i dag (og et debutalbum er på vej). Denne gang med lidt vokal - modsat det meste af det andet arbejde, han har lavet. Om det er en god ting, det ved jeg endnu ikke rigtig. Rituals og Something We Lost er umiddelbart de mest kendte melodier fra bagkataloget indtil videre.

Sekuoia - Lamp in the Dark feat. Kill J
Last edited by araAFC on 1. Jun. 2016 21:17, edited 1 time in total.

Olitast

Post by Olitast » 27. May. 2016 3:42

araAFC wrote:Et dansk elektronisk håb, Sekuoia, har udgivet en ny single i dag (og et debutalbum er på vej). Denne gang med lidt vokal - modsat det meste af det andet arbejde, han har lavet. Om det er en god ting, det ved jeg endnu ikke rigtig. Rituals og Something We Lost er umiddelbart de mest kendte melodier fra bagkataloget indtil videre.

Sekuoia - Lamp in the Dark feat. Kill J
Sekuoia har jeg faktisk fået anbefalet før, men aldrig rigtig fået lyttet til. Har haft den i rotation et par gange nu (længe leve overspringshandlinger). De første 40 sekunder er virkelig, virkelig fede, men så efterlader kulminationen på introen mig med en semi-flad fornemmelse. Med det sagt er det et rigtig fint nummer, som jeg snildt kunne forestille mig lytte til med en cocktail i hånden på stranden som den perfekte setting. Og Kill J er generelt super cool. 7/10.

Nå, her kommer en af de sange, som jeg bogstaveligt talt aldrig bliver træt af og altid vender tilbage til:

Ride - Vapour Trail

Wengers globalisering
Normal Bruger

Post by Wengers globalisering » 27. May. 2016 15:54

Olitast wrote:
Sekuoia har jeg faktisk fået anbefalet før, men aldrig rigtig fået lyttet til. Har haft den i rotation et par gange nu (længe leve overspringshandlinger). De første 40 sekunder er virkelig, virkelig fede, men så efterlader kulminationen på introen mig med en semi-flad fornemmelse. Med det sagt er det et rigtig fint nummer, som jeg snildt kunne forestille mig lytte til med en cocktail i hånden på stranden som den perfekte setting. Og Kill J er generelt super cool. 7/10.

Nå, her kommer en af de sange, som jeg bogstaveligt talt aldrig bliver træt af og altid vender tilbage til:

Ride - Vapour Trail
Jeg tænkte straks oasis da jeg hørte starten af nummeret og det er bestemt ikke en dårlig ting. Den mere mere poppet og instrumentale sidste halvdel runder nummeret godt af, måske 30 sek til 1 minut forlangt.
8/10

Jeg hører desværre ikke ret meget nyt musik disse dage. Her kommer en sang som et meget speciel for mig, da det er sangen som min kone og jeg dansede til til vores bryllup.
tom Odell - grow old with me
Austin Powers: I've been frozen for 30 years. I've got to see if my bits and pieces are still working.

Olitast

Post by Olitast » 29. May. 2016 18:40

Wengers globalisering wrote:Jeg hører desværre ikke ret meget nyt musik disse dage. Her kommer en sang som et meget speciel for mig, da det er sangen som min kone og jeg dansede til til vores bryllup.
tom Odell - grow old with me
Sangen alene er rigtig smuk, og der er noget Mumford & Sons-agtig over den, som gør en ellers lidt flødet tekst meget bedre. Videoen viser egentlig lidt stik det modsatte af teksten, så det var dejligt at kende til din tilknytning til sangen, som hev den en ekstra karakter op, da jeg prøvede at forestille mig de billeder i stedet. Godt valg til begivenheden. 8/10.

Midt i mine fantomtømmermænd fandt jeg denne Machinedrum-producerede pop-banger, jeg har haft på repeat hele dagen:

Dawn - Not Above That

hleb13
Arsenal Danmark medlem

Post by hleb13 » 30. May. 2016 0:45

Olitast wrote: Midt i mine fantomtømmermænd fandt jeg denne Machinedrum-producerede pop-banger, jeg har haft på repeat hele dagen:

Dawn - Not Above That
Umiddelbart et meget cool nummer. Kendte hverken artisten eller nummeret inden, men kan af en eller anden grund godt lide genren. Stykket fra 2.42-3.10 er pisse cool. Fedt beat.
Kom til at tænke på en af mine tidligere favoritter, FKA Twigs - Two Weeks, da jeg hørte den. Ikke heeeelt samme stil, men alligevel lidt ovre i samme boldgade.

Jeg giver den 7 ud af 10. Den ryger på en playliste. :)

Snow Ghostst - The Hunted
https://www.youtube.com/watch?v=mxay1y0Blv4
Et kort, men meget mørkt nummer. Enjoy.
I have to believe in a world outside my own mind. I have to believe that my actions still have meaning, even if I can't remember them. I have to believe that when my eyes are closed, the world's still there. Do I believe the world's still there? Is it still out there? … Yeah. We all need mirrors to remind ourselves who we are. I'm no different … now … where was I?

Olitast

Post by Olitast » 2. Jun. 2016 20:34

hleb13 wrote:Snow Ghostst - The Hunted
https://www.youtube.com/watch?v=mxay1y0Blv4
Et kort, men meget mørkt nummer. Enjoy.
Første gang jeg hørte den synes jeg egentlig, det var lidt af en omgang musikalsk narrefisse, på den måde sangen abrupt stopper efter et langt build-up. Ved efterfølgende gennemlytninger (fordelen ved en kort sang :D) forstår jeg bedre sangen, og forvrængningen, der oparbejder sig, giver en virkelig lækker kakofonisk lyd i samspil med den flotte stemme. Lyder idéel til brug i film, eller eventuelt som et virkelig godt album-nummer på en ambient/elektronisk plade. 7/10. Er der andre numre, du vil fremhæve med dem? "And the World Was Gone" spiller automatisk bagefter, og det lyder i grunden også ret fedt. Generelt appellerer den stil mig, hvis udført rigtigt.

The Avalanches har annonceret deres første album i 16(!!!) år, så i anledningen kommer en af deres bedste sange, som jeg bliver glad i låget af, hver gang jeg hører den - specielt med tanke på at den er konstrueret udelukkende via samples:

The Avalanches - Frontier Psychiatrist

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 9. Jun. 2016 15:22

Olitast wrote: The Avalanches har annonceret deres første album i 16(!!!) år, så i anledningen kommer en af deres bedste sange, som jeg bliver glad i låget af, hver gang jeg hører den - specielt med tanke på at den er konstrueret udelukkende via samples:

The Avalanches - Frontier Psychiatrist
The Avalanches er et sjovt band, som jeg dog ikke har lyttet specielt meget til. Frontier Psychiatrist er dog det nummer, jeg har hørt fra tid til anden, og det kan vel på sin vis sammenlignes med Den Sorte Skoles stil på de første to albums; især det første, selvom det er betydeligt senere.
Et nummer som Frontier Psychiatrist fortjener en stor 8'er.

Et band jeg altid vender tilbage til er The National, og jeg synes frontmanden Matt Berninger er genial. I en tid med et par vigtige politiske valg foran os, navnligt det amerikanske, så kommer jeg i tanke om Fake Empire, som Barack Obama bl.a. anvendte i sin valgkamp i 2008. Desuden synes jeg det er i top 10 over bandets bedste sange.

The National - Fake Empire

Olitast

Post by Olitast » 10. Jun. 2016 0:54

araAFC wrote:Et band jeg altid vender tilbage til er The National, og jeg synes frontmanden Matt Berninger er genial. I en tid med et par vigtige politiske valg foran os, navnligt det amerikanske, så kommer jeg i tanke om Fake Empire, som Barack Obama bl.a. anvendte i sin valgkamp i 2008. Desuden synes jeg det er i top 10 over bandets bedste sange.

Jeg er lidt partisk her, da The National uden sammenligning er mit favorit nulevende band i ordets klassiske forstand. Deres tekster appellerer sindssygt godt til en mand i min alder, og vel generelt egentlig alt det finurlige og underspillede ved voksenlivet. Matt Berningers vokal passer perfekt som modspil til den lidt mere upbeat-instrumentation, som er meget tromme-fokuseret, hvilket bestemt er et plus i min bog. Fake Empire var vistnok den sang, der i sin tid fik mig interesseret i dem, og den får en 9'er, tæt på en 10'er.

Her er et nummer fra en gut, der egentlig er visuel artist og som så gjorde det til et projekt at lave musik, der passede til hans visuals. Derfor er det det eneste album, han har planlagt at lave, hvilket er ærgerligt, men det er et helstøbt stykke i 4 dele, hvor rækkefølgen er Iron, Run Boy Run, I Love You og så til sidst The Golden Age:

Woodkid - Run Boy Run

Olitast

Post by Olitast » 24. Jul. 2016 23:03

Bump :(

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 23. Aug. 2016 20:41

Olitast wrote:
araAFC wrote:Et band jeg altid vender tilbage til er The National, og jeg synes frontmanden Matt Berninger er genial. I en tid med et par vigtige politiske valg foran os, navnligt det amerikanske, så kommer jeg i tanke om Fake Empire, som Barack Obama bl.a. anvendte i sin valgkamp i 2008. Desuden synes jeg det er i top 10 over bandets bedste sange.

Jeg er lidt partisk her, da The National uden sammenligning er mit favorit nulevende band i ordets klassiske forstand. Deres tekster appellerer sindssygt godt til en mand i min alder, og vel generelt egentlig alt det finurlige og underspillede ved voksenlivet. Matt Berningers vokal passer perfekt som modspil til den lidt mere upbeat-instrumentation, som er meget tromme-fokuseret, hvilket bestemt er et plus i min bog. Fake Empire var vistnok den sang, der i sin tid fik mig interesseret i dem, og den får en 9'er, tæt på en 10'er.

Her er et nummer fra en gut, der egentlig er visuel artist og som så gjorde det til et projekt at lave musik, der passede til hans visuals. Derfor er det det eneste album, han har planlagt at lave, hvilket er ærgerligt, men det er et helstøbt stykke i 4 dele, hvor rækkefølgen er Iron, Run Boy Run, I Love You og så til sidst The Golden Age:

Woodkid - Run Boy Run
Du fortjener næsten, at der kommer et indlæg her.

Ret god sang, og selvom du ikke havde nævnt, at musikken var tiltænkt at skulle passe til visuelle indtryk, så virker den som skabt til netop videoer og film. Musikvideoen er også meget god.
7 ud af 10.

Og nu bliver det så det lette valg fra min side. Kunsteren, der løber med al hype for tiden. Og så tilmed sangen, der ligeledes er førstesingle på albummet. Frank Ocean. Han truede med kun at lave ét reelt album (se bort fra mixtapes), så kom der forlydender om, at han var i gang med et nyt album for længe siden, og det er så udkommet for nogle dage siden.
Mesterværket på det gamle album var utvivlsomt sangen Pyramids, og Nikes skulle så være det på det nye album, skrives det. Jeg har kun hørt nummeret 1-2 gange, så jeg ved ikke, om de har ret, eller om albummet og sangen overhovedet lever op til det niveau, som debutalbummet havde.

Frank Ocean - Nikes

Linket kunne nok godt ske at blive lukket ned. Det er i hvert fald ikke fra officiel hånd, og det er kun udkommet eksklusivt på Apple Musik indtil videre, så de vil nok helst ikke have, at det flyder rundt med sangene.

Olitast

Post by Olitast » 23. Aug. 2016 23:08

araAFC wrote:Og nu bliver det så det lette valg fra min side. Kunsteren, der løber med al hype for tiden. Og så tilmed sangen, der ligeledes er førstesingle på albummet. Frank Ocean. Han truede med kun at lave ét reelt album (se bort fra mixtapes), så kom der forlydender om, at han var i gang med et nyt album for længe siden, og det er så udkommet for nogle dage siden.
Mesterværket på det gamle album var utvivlsomt sangen Pyramids, og Nikes skulle så være det på det nye album, skrives det. Jeg har kun hørt nummeret 1-2 gange, så jeg ved ikke, om de har ret, eller om albummet og sangen overhovedet lever op til det niveau, som debutalbummet havde.

Frank Ocean - Nikes

Linket kunne nok godt ske at blive lukket ned. Det er i hvert fald ikke fra officiel hånd, og det er kun udkommet eksklusivt på Apple Musik indtil videre, så de vil nok helst ikke have, at det flyder rundt med sangene.
Jeg har desværre ikke fået lyttet til albummet endnu (damn you, Apple Music og Tidal), og det synes jeg egentlig, at alle interesserede burde gøre, da det også gav den bedste oplevelse med Channel Orange. Med dét sagt så vurderer jeg nu Nikes som et enkeltstående nummer, og jeg må sige, jeg på ingen måde er begejstret. Melodien er sådan sen fin nok, dog uden at være prangende, og minder rigtig meget om The Weeknd. Vokalen på de første 3 minutter synes jeg dog er decideret irriterende, hvor sangen så indhenter lidt imod slutningen, hvor Hr. Oceans ikke-autotunede vokal passer sangen meget bedre. Det virker ret åbenlyst, at det er en to-sider-af-medaljen-sang på den måde, den er todelt, men hverken sonisk eller lyrisk er jeg særlig imponeret ved første lyt. 4/10. I øvrigt synes jeg, at afslutter-trioen i Bad Religion, Pink Matter og Forrest Gump er endnu bedre end Pyramids på Channel Orange, men hey, nærmest hele det album er sprødt.

Apropos streamingtjenester poppede Spotifys "Discover Weekly" lige op med et nummer til mig, der strøg direkte ind på min fokus-playliste, der udgør smuk musik, der er god at have kørende i baggrunden, imens man foretager sig opgaver, der kræver fokus. Så gør gerne det, imens du (hvem end det måtte blive) lytter til nummeret:

Yosi Horikawa - Stars

Wengers globalisering
Normal Bruger

Post by Wengers globalisering » 1. Sep. 2016 2:14

Olitast wrote:
Jeg har desværre ikke fået lyttet til albummet endnu (damn you, Apple Music og Tidal), og det synes jeg egentlig, at alle interesserede burde gøre, da det også gav den bedste oplevelse med Channel Orange. Med dét sagt så vurderer jeg nu Nikes som et enkeltstående nummer, og jeg må sige, jeg på ingen måde er begejstret. Melodien er sådan sen fin nok, dog uden at være prangende, og minder rigtig meget om The Weeknd. Vokalen på de første 3 minutter synes jeg dog er decideret irriterende, hvor sangen så indhenter lidt imod slutningen, hvor Hr. Oceans ikke-autotunede vokal passer sangen meget bedre. Det virker ret åbenlyst, at det er en to-sider-af-medaljen-sang på den måde, den er todelt, men hverken sonisk eller lyrisk er jeg særlig imponeret ved første lyt. 4/10. I øvrigt synes jeg, at afslutter-trioen i Bad Religion, Pink Matter og Forrest Gump er endnu bedre end Pyramids på Channel Orange, men hey, nærmest hele det album er sprødt.

Apropos streamingtjenester poppede Spotifys "Discover Weekly" lige op med et nummer til mig, der strøg direkte ind på min fokus-playliste, der udgør smuk musik, der er god at have kørende i baggrunden, imens man foretager sig opgaver, der kræver fokus. Så gør gerne det, imens du (hvem end det måtte blive) lytter til nummeret:

Yosi Horikawa - Stars
3/10 - Det er en lang intro. Hvis jeg sad og skrev en stoerre opgave eller skulle bruge noget baggrundsmusik til at yoga eller anden afslapning vil jeg nok give den taettere paa 7/10.

Et af mine absolut favorit bands disse dage, og som spiller live her i byen her i weekenden. Perfekt til grill i baghaven eller en loebetur.

https://www.youtube.com/watch?v=Y2V6yjjPbX0 Fitz and Tantrums - Handsclap
Austin Powers: I've been frozen for 30 years. I've got to see if my bits and pieces are still working.

Post Reply